Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Graanlandschappen

Vorige week had ik tijd om in het noorden van Fryslân in alle rust om me heen te kijken. De blauwe lucht was slechts beperkt wit bewolkt. Veel van de kleur in het landschap werd bepaald door het graan.

Graanlandschap

Zodra dat graan droog genoeg is wordt het geoogst, dus was ik mooi op tijd om die graanlandschappen vast te leggen.

Graanlandschap

Het levert een beeld op van strakke lijnen.

Graanlandschap

De onderstaande foto is gemaakt van achter de zeedijk, die als een donkere streep door het beeld loopt. Dit is de foto die mij het meest aanspreekt.

Graanlandschap

Dat soort landschappen kun je eenvoudig abstract weergeven. De bovenstaande foto heeft me geïnspireerd tot het maken van een aantal van dergelijke weergaven. De eerste hieronder, nog met witte wolken.

Graanlandschap (bewerkt)

Maar als je hem helemaal abstraheert blijft alleen het onderstaande over.

Graanlandschap (bewerkt)

Voor de liefhebbers van iets meer tekening nog eens hetzelfde landschap, nu met een behangetje.

Graanlandschap (bewerkt)

’t Is maar waar je van houdt. Een mooi graanlandschap onder een blauwe hemel of een interpretatie daarvan.

Eén reactie

  1. Mooie serie van die strakke graanlandschappen. Daar houd ik wel van, het is niet voor niets dat ik er een dag of wat eerder ook een tijdlang heb rondgekeken. Als je ruimte wilt om op adem te komen, dan moet je daar zijn. 🙂
    Je abstracties mogen er, wat mij betreft zonder de laatste, zeker ook zijn.

    14 augustus 2012 om 20:15