Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Laatste keer?

Een poos lang had ik ze niet meer gezien, de Grote zilverreigers. Ik ging ervan uit dat ze intussen naar hun zomerverblijf waren afgereisd.

Grote zilverreiger

Maar ………., een paar dagen geleden was er toch nog eentje die zich liet zien.

Grote zilverreiger

Hij vertrok, met op de achtergrond bloeiende wilgenkatjes.

Grote zilverreiger

Dit moet wel zo ongeveer de laatste van dit seizoen zijn geweest. Hoewel ………., vroeger zag je ze hier niet. De laatste jaren echter  ’s winters steeds vaker. Zou er nu eentje zover zijn dat hij in de zomer hier ook blijft? Je weet maar nooit.

4 Reacties

  1. Volgens mij is de grote zilverreiger een standvogel, Geert, die het hele jaar door wel in Nederland aanwezig is. Ik zie hem in elk geval in alle jaargetijden.

    11 april 2012 om 18:57

    • @Ed:
      Hoe het precies in de rest van Nederland is weet ik niet. Bij mij in de buurt zie je ze echter alleen maar in de herfst en winter. Zo ongeveer half september zijn ze er ineens weer en ergens halverwege tot eind maart vertrekken ze weer. Waar deze vogels precies in de zomer uithangen dat weet ik ook niet. Broedparen bij mij in de buurt ken ik ook niet. Tien jaar geleden was deze vogel hier nog een zeldzaamheid, nu “struikel” je er soms over in de winter. Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat ik hier het eerste broedpaar zie.

      11 april 2012 om 21:28

  2. Jetskefotografie

    Misschien dat net als een enkele ooievaar die hier blijft overwinteren er ook een enkele zilverreiger hier blijft overzomeren.

    11 april 2012 om 19:50

  3. Ben ook benieuwd waar ze dan zomers blijven, Geert. De meeste grote zilverreigers broeden in elk geval. lees ik op de site van Vogelbescherming, in Oost-Europa. Hier wat meer informatie:
    http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/81

    11 april 2012 om 21:48