Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

“Winterse” Merskenheide

Vandaag was anders, druilerig en grijs, maar dinsdagmiddag was het wel ietsje beter op de Merskenheide. Ik heb een rondje gemaakt door het bosdeel. In de hoop dat er enkele vogels voor de lens zouden verschijnen. Ik ben vrij lang bezig geweest met een Grote bonte specht, zonder resultaat overigens. Er bleef niet veel meer over dan een blik vanuit het bos op de omgeving te werpen. Zo was het dan ook, op de achtergrond een blauwe lucht die echter steeds door donkere wolken werd afgedekt.

uitzicht vanaf Merskenheide

Op het water van het ven lag nog ijs, ondanks dat het al vrij laat in de middag was. Persoonlijk vind ik het leuk om dan naar door de natuur gevormde patronen in het ijs te zoeken. De onderstaande leek wat op een kardinaalsmuts.

ijsfiguur

Een andere vorm deed me aan een palmboom denken.

ijsfiguur

Ze waren echter niet zo sprekend als die figuur die ik een paar jaar geleden kon vastleggen. Daarin zag ik een indiaan die in de richting van een dal tussen twee bergketens keek.

ijsfiguur

Door de natuur gevormde patronen. Heel anders dan door mensenhand gevormde ijssculpturen.Wie daarvan houdt kan nog tot (en met) 29 januari (2012) terecht in Zwolle bij het ijssculpturenfestival. Beeldhouwwerk in ijs. Voor zover ik weet zijn dit jaar bijbelse taferelen het onderwerp.

Hieronder een link naar een film van DutchCamera op Youtube, welke film iets laat zien van die ijssculpturen

klik hier

Als de film is afgelopen ziet U meerdere koppelingen naar andere films van dit festival. Voor de liefhebbers een bijzonder gebeuren. Maar soms zijn die natuurlijke ijsvormen net zo mooi.

Eén reactie

  1. Dergelijke natuurlijke ijzige figuren zie ik ook graag. De vennetjes van de Merskenheide lenen zich daar goed voor. Alleen al daarvoor zal ik er volgende week zeker weer eens een fotokuiertje maken.
    Zo’n beeldententoonstelling hebben we nog voor het digitale tijdperk eens bekeken bij de Hortus Haren. Zeer kunstig en door de kleurrijke belichting veelal sprookjesachtig mooi. Maar uiteindelijk blijft het behelpen … 🙂

    26 januari 2012 om 21:18