Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Grijs IJsselmeer

Dit is Nederland, je kunt mooie blauwe luchten zien of witte wolken. Maar het kan ook grijs zijn, heel erg grijs. Zo’n regenachtige grijze dag was het ook toen ik de buurt van Laaxum, op z’n Fries Laaksum, was. Een gehucht met eigen haven aan het IJsselmeer. Volgens de geleerden is dit de kleinste vissershaven van Europa. Op de foto hieronder loopt de haven aan de rechterkant nog een stukje door. Daar waren echter mensen druk aan het werk, die heb ik buiten beeld gelaten.

haven Laaksum

Wel in beeld kon de Zilvermeeuw die op de walbeschoeiing stond. Ook al grijs, dus die paste wel bij het totaalbeeld.

Zilvermeeuw

Het waaide slechts licht, de golven klotsten tegen het havenhoofd.

havenhoofd Laaxum

Op een zonnige dag hoop ik nog eens terug te komen. De reis ging verder. Slechts een klein nuanceverschil in het grijs zorgde ervoor dat de horizon zichtbaar bleef. Net buiten het gehucht waren de lager gelegen delen van de IJsselmeerkust ook ondergelopen. Daar in de verte, aan de rand van het water zaten veel vogels.

grijs IJsselmeer

Inzoomen hielp ook niet veel, ze waren te ver weg om een goede foto te maken. Ik kon ze zo echter wel herkennen.

verzamelde Wulpen

Een grote groep Wulpen was in afwachting van warmer weer. Zodra het voorjaar nadert trekken ze het binnenland in om daar te broeden. Ik verwacht ze zo ongeveer begin maart bij mij in de buurt. Tot die tijd zullen er nog vele grijze winterdagen volgen (denk ik). Of misschien krijgen we nog wel een wintertje. Maart is echter ook al niet ver meer weg, ik kijk er nu al naar uit.

2 Reacties

  1. We zullen nog wel een paar grijze dagen krijgen, maar voor volgende week heb ik nu toch goede hoop op mooi droog en winters weer. Best kans dat de wulpen hun heil toch nog een tijdje ergens anders moeten zoeken, voordat ze hun broedplaats weer op kunnen zoeken …

    25 januari 2012 om 15:44

  2. Best speciaal zoveel wulpen bij elkaar. Dat haventje in Laaksum daar kom ik geregeld, mijn schoonouders wonen in Rijs; lekkere vistent hebben ze daar!

    26 januari 2012 om 17:30