Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Wilde zwaan

Het is elk jaar voor mij afwachten of ik in de winter Wilde en / of Kleine zwanen voor de lens krijg. Vorig jaar duurde het tot bijna aan het eind van de winter voordat dit lukte. Dit jaar loopt het net even anders. Want ik kreeg nu al de Wilde zwaan voor de lens.

Wilde zwanen tussen de ganzen

Ze liepen tussen een stel ganzen, Grauwe ganzen en Canadese ganzen.

Wilde zwanen tussen de ganzen

Ze zijn iets groter dan de bekende Knobbelzwaan, maar vallen vooral op door die grote gele vlek op de snavel. Die vlek loopt bij deze soort tot voorbij de neusgaten. Ook al kun je de grootte soms niet goed inschatten dan is die doorlopende vlek het kenmerk om ze van de kleine …… te onderscheiden.

Wilde zwaan

Het zijn trekvogels die je hier in de zomer niet ziet. Elk jaar is het weer mooi om ze ’s winters langs te zien komen.

3 Reacties

  1. ank

    Elke keer genieten op jouw website, Geert! De lichtbundels, ja ze zijn ook hier natuurlijk. Net als jij, kan ik er ademloos naar kijken.
    De stralen van zon komen er zo prachtig door tevoorschijn.
    Vanmorgen nog; er was een grote cirkel in de lucht waar een kring van stralen langs kwam. Ik kon geen foto maken, was met mensen aan het rijden. Het leek alsof God keek en zag dat het (niet?) goed was.

    14 januari 2012 om 10:58

  2. Toevallig hebben we deze informatie afgelopen week in de vogelherkennings-cursus gehad, die gele vlek inderdaad, Bij de kleine zwaan blijkt dat vlekpatroon ook nog uniek te zijn en wel zodanig dat je de verschillende individuen kunt identificeren. morgen excursie naar De WML plas in beegden ben benieuwd of ik nog iets leuks zie, gisteren in ieder geval een ijsvogel gespot.

    14 januari 2012 om 14:01

    • @Marion:
      Een IJsvogel, af en toe zie ik er wel eentje vliegen, maar een foto …., dat is me nog nooit gelukt. Succes šŸ™‚

      14 januari 2012 om 16:55