Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Hoog water

Een dag lang waren de Tolberter petten in het nieuws. De dijken dreigden door te breken of te overstromen en de boeren in de polder werd aangeraden te evacueren. In Friesland heeft men polders onder water gezet of gaat dat nog doen. In Groningen heeft men dat al gedaan. Alles omdat de wind, zeg maar dikke storm, in de verkeerde hoek zit, waardoor het vele regenwater van de afgelopen dagen niet kan worden gespuid bij Lauwersoog. Behalve de nieuwsberichten heb ik er onderweg niet veel van meegekregen. Behalve dan bij Marum, waar een natuurgebied onder water is komen te staan. Een week geleden was er nog niets te zien en ontsnapte zelfs nog een Klapekster ternauwernood aan mijn cameralens. Nu is het er één en al water.

Ondergestroomd land

Al die nieuwsploegen stonden verkeerd daar achter Boerakker. Hemelsbreed een paar kilometer westelijker staat wel alles onder water. De storm had goed vat op dit water, maar ook op mij, ik werd bijna de “onzichtbare” sloot in geblazen.

Ondergestroomd land

Het weggetje door het gebied ligt op een dijkje en blijft mooi droog.

Ondergestroomd land

De biezen steken nog wel boven het water uit.

Ondergestroomd land

Tussen de buien door scheen de zon nog kort heel fel wat voor een beeld vol felgekleurde biezen zorgde.

Ondergestroomd land

Wat mij betreft hebben we eerst wel weer genoeg water gehad. Het is echter één van beide, of het is winter of het is verlengde herfst in januari.

3 Reacties

  1. ank

    Ik vind het wel erg mooi om te zien. Vorig jaar was het toch ook zo? Alleen was het water toen bevroren in sneeuw.

    5 januari 2012 om 18:09

  2. @Ank:
    Dit water is geen probleem, lijkt me. De watervogels waren lustig aan het badderen waar anders alleen maar gras is. Vorige winter viel de meeste sneeuw in december. Schoon winterweer heeft bij mij voorkeur. Die nattigheid van dit moment heeft behoorlijk veel invloed op mijn gewrichten.

    5 januari 2012 om 18:44

  3. Hoi Geert,

    Indrukwekkend nietwaar. Ik denk dat het nog wel mee gaat vallen gezien de verwachtingen maar het spant er hier en daar wel om.
    Mooi die foto met de biezen!

    Groeten,
    Robert

    5 januari 2012 om 20:33