Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Heideknotszwam

Zoals bekend loop ik vaak om de “standaard” paddenstoelen heen. Daarom hebben ze meestal ook geen prominente plaats op deze site. Zo af en toe probeer ik opvallende soorten wel te laten zien. Zoals de nu volgende soort, waarvan er op dit moment veel op de Merskenheide staan.

Heideknotszwam

Eerst dacht ik dat het een soort aardtong was. Qua model lijkt hij er inderdaad wel wat op, maar hij is veel te bleek voor een aardtong.

Heideknotszwam

Er stonden exemplaren van allerlei formaten, de kleinsten waren hooguit een centimeter hoog, de grootste, hieronder, een centimeter of zes, zeven hoog.

Heideknotszwam

Het is de Heideknotszwam (Clavaria argillacea), een soort van de zandgronden en de voedselarme grond. Hij is vrij zeldzaam en staat als kwetsbaar op de rode lijst van bedreigde soorten.

Heideknotszwam

Nou ………, op de Merskenheide was hij even niet zeldzaam, er stonden tientallen, een getal dichter bij de vijftig dan bij de tien.

Heideknotszwam

Een paar stonden met de stam in een bedauwd spinnenweb. Ze waren de moeite van het bekijken zeker waard.

3 Reacties

  1. Op de derde foto zou je ze bijna kunnen aanzien voor asperges … 🙂

    24 november 2011 om 19:19

  2. Een aparte, onopvallende soort. Ik heb dit jaar weinig paddenstoelen gezien… .

    24 november 2011 om 19:29

  3. Te bleek voor een tong…inderdaad…bloedarmoede.
    Geweldig zoals je deze hebt vastgelegd, die onderste met de druppels vind ik het mooist.

    24 november 2011 om 20:52