Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Altocumulus

Bij het zoeken van mijn onderwerpen kijk ik veel om me heen, maar bijna nooit naar de lucht. Soms trekken de wolkenformaties zodanig de aandacht dat die even voorrang krijgen. Zo ook ongeveer een week geleden. De volgende serie is in een tijdsbestek van ongeveer twee uur gemaakt. Eerst leken de “bobbeltjes”-wolken nog aaneengesloten.

Altocumulus wolk

Een poosje later kwam de blauwe lucht ook tevoorschijn. De onderstaande foto is gemaakt met een fish-eye lens, waardoor de sloot op de voorgrond rond lijkt te lopen. Da’s niet zo, het is een bijeffect van de lens. Het voordeel van die lens is wel dat je de wolken tot bijna recht boven je in beeld krijgt. In dit geval om de “stroken” wolken goed te kunnen laten zien.

Altocumulus wolk

Een poos later kwam er een lager wolkentype onderdoor drijven.

Altocumulus wolk

Het mooist liet dit wolkentype zich zien op onderstaande foto.

Altocumulus wolk

Nu ben ik niet zo’n wolkenkenner. Ik  probeer toch om ze een naam te kunnen geven. Waarschijnlijk is dit het wolkentype Altocumulus, een type op “middelbare” hoogte. In de Altocumuli zijn er weer verschillende soorten. Vermoedelijk hebben we hier te maken met de Altocumulus undulatus of de Altocumulus radiatus, misschien wel beide. Maar als ik het niet goed heb hoor ik het wel.

2 Reacties

  1. Ik vind vooral de twee spiegelfoto’s erg mooi.

    12 november 2011 om 11:29

  2. Het lijken me inderdaad altocumulus wolken, misschien altocumulus stratiformis, maar ze lijken soms nogal op elkaar.
    Hoe dan ook, het heeft je weer mooie foto’s opgeleverd met die fraaie lichtval.

    12 november 2011 om 12:59