Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Ganzen en zo

Rondom Aldeboarn (Oldeboorn) is het momenteel een drukte van belang. Vlakbij liggen de Deelen. Die petgaten zijn ideale plaatsen voor ganzen om de nacht op door te brengen. Overdag kunnen ze dan de boeren van het malse gras rondom de Deelen afhelpen. Ze komen van alle kanten aanvliegen. Maar eerst een foto van de toren van Aldeboarn. Daarbij gaat het me eigenlijk om die Grote zilverreiger die maar niet dichterbij wilde komen. Dus moest de foto van grote afstand gemaakt worden en kon de toren er ook direct wel bij op.

Toren Aldeboarn met ganzen en Grote zilverreiger

Het lijkt wel alsof de ganzen per koerier arriveren. Midden tussen de aanvliegende vogels hing een luchtballon met sponsoring van een koerier uit Joure.

aanvliegende ganzen

In een kwartiertje kon ik de belangrijkste soorten vastleggen: Kolganzen, herkenbaar aan hun witte kol op de snavel, maar als ze vliegen nog beter aan die donkere vlekken op hun buik,

Kolganzen

Grauwe ganzen, die geen vlekken op de buik hebben maar wel een snavel met de kleur van een oranje wortel,

Grauwe gans

en de meneertjes onder de ganzen, keurig in het grijs-zwarte pak, de Brandganzen.

Brandganzen

Uiteindelijk landt het spul allemaal in de weilanden.

Toren Aldeboarn met koe en ganzen

Met uitzicht op die toren. Een enkele koe zal zich ook wel afvragen waar de rust is gebleven met al die snaterende ganzen. Dit is voorlopig het uitzicht bij Aldeboarn, tot een heel eind in het voorjaar.

3 Reacties

  1. “Daar gaat mijn gras”, lijkt die koe tegen jou te zeggen.
    Van de week, bij De Deelen bedacht ik me nog dat het wel een Kalverstraat voor ganzen lijkt.

    4 november 2011 om 19:04

  2. ank

    De foto met koe en ganzen is PRACHTIG.

    4 november 2011 om 23:07

  3. Mooie serie van de drukte daar.
    Toen ik deze week even het rondje over de Fjurlanswei wilde maken, kwam ik aan beide kanten van de weg voor een afsluiting te staan.

    5 november 2011 om 12:03