Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Hooiwagen

Ze zijn tot diep in de herfst actief. De Hooiwagens met hun bolle lichaam, waarin kop en lijf één geheel vormen, en met die in verhouding enorm lange poten. Ze worden vaak als spinnen gezien, maar zijn het niet helemaal. Ze hebben wel die acht poten die spinnen ook hebben maar kunnen geen spindraad produceren en ook geen gif.

Hooiwagen

Spinnen hebben acht ogen, de Hooiwagens hebben er slechts twee. Een extra bijzonderheid is dat hun poten heel gemakkelijk uitvallen, dat is zelfbescherming. Die uitgevallen poten bewegen nog een poos door (autotomie) en daardoor wordt de aanvaller afgeleid.

Hooiwagen

Ook bij de hooiwagens heb je verschillende soorten, de Gewone, de Voorjaars-, de Muur- en de Rode Hooiwagen. Verder ook nog een paar met alleen een wetenschappelijke naam. Welke ik nu precies voor de lens had weet ik niet goed, misschien de Rode Hooiwagen, dan moet het wel een vrouwtje zijn geweest. Maar het kan ook net zo goed een Gewone Hooiwagen zijn geweest.

Hooiwagen

Vraagje: Valt U aan de bovenstaande foto ook iets op?

Gevaarlijk voor ons zijn ze niet. Hoewel je het wel eens anders hoort. Dan is er meestal sprake van verwarring met de Hooiwagenspin. Die behoort tot de trilspinnen. Die lopen ook vaak in huis rond en hebben ook lange poten. Maar het verschil met de Hooiwagen is goed te zien, omdat bij die Hooiwagenspin de kop en het lichaam apart te onderscheiden zijn en niet tot één geheel zijn vergroeid. Die Hooiwagenspinnen dragen wel een sterk gif met zich mee. Gelukkig hebben ze maar een klein bekkie zodat ze nauwelijks beet zullen krijgen op een menselijk uitsteeksel.

4 Reacties

  1. Ik kan alleen bedenken dat hij zijn rechter voorpootje mist, maar die zal vast wel weer aangroeien …

    3 november 2011 om 21:26

  2. ank

    Veel hooiwagens heb ik uit huis in de schuur gezet, maar nog nooit heb ik een hooiwagen zo goed kunnen bekijken. Wat zijn het juweeltjes.

    3 november 2011 om 22:08

  3. uh….ik zie een knopje (of is dat normaal voor een klimop…?) Grappig, ik zie ze vaak genoeg maar heb nog nooit die oogjes zo scheel zien staan 😉

    3 november 2011 om 22:18

  4. ik mis ook een poot … bij die spin welteverstaan.
    op de foto zijn het heel grappige beestjes … terwijl ze eigenlijk niet zo interessant zijn om ze in het echt te zien.

    3 november 2011 om 23:27