Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Veel vrienden

Nadat ik gisteren de kleurenpracht rondom de beuken in het Wijnjeterperschar had vastgelegd ben ik naar de pingoruïne gelopen om daar lekker in het zonnetje te zitten. Rondom de pingo zijn de kleuren dit jaar niet erg bijzonder, misschien was ik daarvoor wel net te laat. Toch heb ik me daar geen moment verveeld. Want het leek wel alsof ik allemaal nieuwe vrienden had gekregen. Er kwam een hele rits heidelibellen langs, die allemaal op m’n hoofd, jas, broek of handen wilden zitten.

heidelibel

Nu ben ik helemaal geen voorstander van foto’s van insecten “op de hand”, eerder een tegenstander maar in dit geval kwam ik er niet onderuit. Op een bepaald moment zaten er wel een stuk of acht ergens op me.

heidelibel

Zolang ze geen parasieten meenemen kan het niet veel kwaad, dus heb ik ze af en toe maar met rust gelaten.

heidelibel

Ze zochten natuurlijk de warmte op. Eentje kwam voortdurend op m’n handen zitten. Normaal zijn ze erg schuw, nu helemaal niet.

heidelibel

Vreemd genoeg raakte ook mijn camera van slag. De meeste kleuren werden redelijk goed verwerkt. Maar ik had toch echt een groene jas aan en geen grijze. Welke instelling ik ook probeerde, de jas bleef grijs. ’t Zal wel iets met het beroemde 18 procent grijs te maken hebben. Zo kan je camera je dus bedriegen waar je zelf bij zit.

heidelibel

Je bleef bezig met deze jongens. Waarschijnlijk waren het allemaal Steenrode heidelibellen, maar misschien ook hier en daar nog een wel Bruinrode. Ze hadden wel gele strepen op de poten, dus het was geen Bloedrode. Echt goed kon ik hun hangsnor niet zien, dus houd ik het maar wat algemeen op heidelibel. ’t Is weer eens wat anders, bedolven te worden onder heidelibellen. Toch zag ik ze veel liever liever op de dikke steen die vlak bij dat bankje ligt. Dat is veel natuurlijker.

4 Reacties

  1. of je nieuwe aftershave deed zn werk hahaha

    2 november 2011 om 18:33

  2. ank

    Zo werd je haast bedolven onder de wonderlijke insecten der natuur….

    2 november 2011 om 20:52

  3. Prachtige macro’s, Geert.
    Er zweefde gistermiddag ook een tijdje heidelibel om mij heen bij het Witte Meer Die wilde echter niet even blijven zitten voor de foto.

    2 november 2011 om 20:53

  4. Goed te lezen dat jij ook wel eens van “je geloof” afstapt en een insect op je hand vastlegt. Hoeven wij ons niet zo schuldig te voelen. 😉
    Wel apart dat die kleur van je jas zo anders wordt.

    3 november 2011 om 00:10