Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje

Het hele seizoen door heb ik nauwelijks een lieveheersbeestje gezien. Een Citroen- en een Roomkleurige lhb-tje, die wel, maar van de andere soorten nauwelijks eentje. Het zal wel aan mij liggen, ik heb er waarschijnlijk niet goed op gelet. En nu, bij het scheiden van de markt, laten ze zich plotseling wel zien. Deze keer een Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje. Een soort die vanuit Azië naar hier is geïmporteerd voor bestrijdingsdoeleinden in de landbouw

Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje

Je hebt ze in allerlei kleurvormen en stippencombinaties. Op deze pagina uit 2010 staat een andere kleurcombinatie. Niet voor niets heeft hij veelkleurig in zijn naam. De meeste kun je daaraan herkennen dat de onderste rand van hun halsschild over de volle lengte wit is. Dat kun je bij het exemplaar hieronder goed zien.

Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje

Deze was een twijfelaar, “zal ik blijven” of “zal ik gaan”. Af en toe opende hij z’n dekschilden en liet iets zien van de vliesdunne vleugels daaronder.

Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje

Dus was het voor mij wachten op het goede moment. Zodra de dekschilden helemaal open gingen wilde ik een foto maken. Maar ……. mooi niet, hij was me toch nog te vlug af. Jammer, maar het is niet anders. Toevallig was dit wel m’n eerste veelkleurige aziaat in dit seizoen. Waarschijnlijk ook de laatste.

Reacties zijn gesloten.