Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Mooie herfstdag

Het weer was prachtig vandaag, niet warm, wel zonnig en droog. Hoe zou je dat het best kunnen laten zien? Door zonovergoten goudgele bladeren te laten zien. Helaas, daarvoor is het nog net iets te vroeg. Er zijn wel sommige bomen waarvan de bladeren aan het vergelen zijn, maar een mooie goudgele laan is er nog niet. ‘k Ben wel in Olterterp en Beetsterzwaag wezen kijken. Nog even geduld dus.

Aan het begin van de middag kwam mijn onderwerp zomaar voorbijvliegen. ‘k Was net naar de winkel geweest en toen ik terug kwam vloog er samen met mij een Citroenvlinder de oprit op. Om te landen op de plant die als laatste nog bloeit. Een naam van de plant weet ik niet, ‘k ben niet zo’n tuinbloemenkenner. Gauw een camera gepakt.

Citroenvlinder

Daarna snel proberen nog wat dichterbij te komen. Dat lukte, hij stak zijn roltong diep in de bloem.

Citroenvlinder

Daarna werd die roltong vliegensvlug ingetrokken

Citroenvlinder

en foetsie, weg was hij. Nu is de Citroenvlinder voor zover ik weet de enige dagvlinder in Nederland die onbeschermd de winter doorkomt. Ze hangen een winter lang ergens aan een tak. Dus de afgelopen nacht toen de temperatuur in de buurt van het vriespunt kwam is geen enkel probleem voor deze soort. Veel andere soorten die geen antivries hebben zijn aan hun laatste nachten bezig. Toch nog mooi, zo half oktober, een fleurige vlinder op een kleurige bloem.

2 Reacties

  1. zeker mooi! vandaag weer zo’n mooie dag šŸ™‚

    16 oktober 2011 om 13:34

  2. Hij staat er weer rijk aan detail op, Geert.
    Het weer werkt nog lekker mee voor wat macrofoto’s. Ik kreeg eerder deze week nog een paar libellen voor de lens in De Deelen.

    16 oktober 2011 om 16:41