Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Lichte korstmosuil

De thermometer in m’n achtertuin liep vandaag op naar 34,3 graden in de schaduw. Met die warmte was ik nauwelijks voor enige activiteit gemotiveerd. Zitten en puffen was het devies. Maar op een bepaald moment moest ik toch “yn’e hoksen” ofwel in de benen. Aan een ruit hing een op het eerste gezicht wit lijkende vlinder. Van dichtbij bekeken bleek hij toch wel wat gekleurd met een patroon in bruin en een klein beetje groen. Om nou te zeggen dat hij op de meest geschikte plek hing voor een foto, dat niet, maar ik moest het er mee doen.

Lichte Korstmosuil

Lichte Korstmosuil

Toen kon ik binnen rustig en op m’n gemak naar een naam zoeken. Het is een macrovlinder, net iets te groot voor een microvlinder. Wie weet een narcistisch type, hij kon zichzelf twee keer gespiegeld zien in de dubbele beglazing.

Lichte Korstmosuil

Lichte Korstmosuil

Volgens mij is het de Lichte Korstmosuil  (Bryophila domestica). Korstmos is er bij mij genoeg, vooral op de dakpannen. Het was vandaag zo heet dat het gezegde “de mussen vielen van de daken” van toepassing was. Sommigen verklaren dit gezegde alsof het zou moeten zijn “de mossen vallen van de daken”. Als er iets van waarheid in dit veranderde gezegde zit dan moet het vandaag wel van toepassing zijn geweest. Met de mossen kwam ook de Lichte Korstmosvlinder naar beneden.

2 Reacties

  1. goed gelukt

    18 juli 2014 om 21:55

  2. Als die op korstmos gezeten zou hebben was hij waarschijnlijk onzichtbaar geweest dus dubbel glas was in dit geval een uitkomst lijkt me. Die tweede foto is grandioos. Het lijken wel schubben, of opwaaiende veertjes …. zoooo scherp!

    19 juli 2014 om 11:12

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 70 andere volgers