Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Schuttingvogel

De omstandigheden laten het me nog niet toe uitgebreid de natuur in te trekken. Het is een beetje een raar gevoel om bijna niets voor de camera te krijgen. Maar soms draait alles om en komen de vogels bij mij thuis. Zo zat er opeens een geel vogeltje op de schutting.

Kanarie ?

Kanarie ?

Als hij zo geel is denk ik al gauw aan een Geelgors. Maar dat klopt bij deze toch niet, hij is gewoon te geel op de borst en ook de strepen op de borst ontbreken.

Kanarie ?

Kanarie ?

Waarschijnlijk is het dan ook een (ontsnapte) kanarie. Nou heb ik geen verstand van kanaries, dus als iemand er meer van weet dat hoor ik graag de reactie.

Kanarie ?

Kanarie ?

De vogel is het buitenleven wel gewend want af en toe hield hij de lucht boven zich in de gaten, wetend dat daar vandaan ook een gevaar kan komen. Hoe dan ook, als ik even niet het veld in kan, dan komen ze uit het veld wel naar mij toe.

12 Reacties

  1. geen idee welke dit mag zijn maar je hebt er wel weer een mooie serie van gemaakt.

    5 april 2014 om 10:03

  2. lijkt me een groenling

    5 april 2014 om 10:15

    • @Ed:
      Heb ik ook aan gedacht, maar hij is me gewoon te geel op de borst.

      5 april 2014 om 11:01

      • Voor een kanarie lijkt hij me in elk geval nogal fors uitgevallen en kanaries (Europese of citroen) zijn ook anders getekend. Groenlingen met een gele buik zijn voorzover ik weet normaal, al is deze -toegegeven- wel héél erg geel. De enige reden dat ik een beetje twijfel is het ontbreken van een duidelijke gele vleugelstreeep op de flanken. Maar toch: als ik kijk naar die forse kegelvormige snavel en de manier waarop hij zaadjes vermaalt zou ik zeggen: typisch een groenling :_)
        Zet hem op waarneming.nl!

        5 april 2014 om 11:42

  3. Pedro

    Hoi Geert, als je het mij vraagt is dit toch echt een ontsnapte kanarie welke zich heeft weten te redden in de vrije natuur en deze vriendelijke temperaturen.

    5 april 2014 om 12:14

  4. Goedemorgen Geert,

    Vind je het goed wanneer ik op waarneming.nl een link plaats naar deze pagina? Want ik ben toch wel nieuwsgierig naar de oplossing van dit raadsel :-)

    Ik wens je nogmaals een voorspoedig herstel en een mooie zondag!

    6 april 2014 om 09:31

    • Zelf kom ik er niet toe, maar je hebt mijn toestemming.

      6 april 2014 om 17:16

  5. Dit moet haast wel een kanarie zijn … De donkere bovenkant bedondert ons een beetje maar voor de rest is het helemaal een tamme kanarie.
    Ik had er een week geleden ook 4 dagen op rij eentje in de tuin, die was helemaal fel geel en dat was ook zijn probleem. Na vier dagen is die gegrepen door een sperwer, ik zag het gebeuren. Wel een heel mooie foto trouwens.

    6 april 2014 om 13:10

  6. Vergeet ik nog te zeggen, het beestje is niet geringd. Kanaries in gevangenschap zijn toch allemaal geringd dacht ik.

    6 april 2014 om 13:12

  7. Geert, Sandra, Pedro,

    Jullie hebben helemaal gelijk. Kreeg zojuist de bevestiging op waarneming.nl: ontsnapte kanarie!

    6 april 2014 om 19:36

    • @Ed:
      Bedankt voor het uitzoeken. En dat deze nu net op onze schutting moest landen. Ik heb hem na die ene keer niet terug gezien.

      6 april 2014 om 20:55

  8. Jij bent toch echt altijd van het fotograferen van (wilde) bloemen en (wilde) vogels in de natuur. Dit is wel een dubbele uitzondering op de regel. ;-)
    Toch lief dat het vogeltje juist bij jou op ziekenbezoek kwam.

    9 april 2014 om 18:46

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 68 andere volgers