Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Zwaar werk

Vliegen is zwaar werk, zeker als je een grote vogel bent. Dat lieten twee Knobbelzwanen duidelijk blijken toen ze vlak voor me langs kwamen vliegen. Je kon ze letterlijk horen hijgen. Ondanks dat gewicht vliegen ze best wel snel en ik had nauwelijks tijd om ze goed vast te leggen.

vliegende Knobbelzwanen

vliegende Knobbelzwanen

Bijna direct was ik de voorste al kwijt in de zoeker, ik kon nog net de achterste “pakken”.

vliegende Knobbelzwaan

vliegende Knobbelzwaan

Kennelijk hebben Knobbelzwanen het zwaarder tijdens het vliegen dan zilverreigers, die hoor je niet, in elk geval niet zuchten. Wel kunnen ze keihard schreeuwen tijdens de vlucht.

vliegende Grote zilverreiger

vliegende Grote zilverreiger

Het verschil tijdens het vliegen van deze beide soorten valt altijd op, Knobbelzwanen vliegen met gestrekte hals en de reigers met een soort van zwanenhals. We zouden dat ding onder het aanrecht beter een reigerhals kunnen noemen.

2 Reacties

  1. Knappe foto’s weer van die in volle vlucht voorbij vliegende vogels.
    Ik kan altijd erg genieten van het zwiepende geluid van de vleugelslag van zwanen.

    6 november 2013 om 22:19

  2. Jetskefotografie

    De vleugels van de zwanen zouden wat groter moeten zijn om hun gewicht beter te kunnen dragen.
    Knap dat je ze toch zo scherp kon vastleggen.
    Ik maak onze reigerhals ;-) regelmatig schoon vanwege lange haren i.c.m. tandpasta.

    8 november 2013 om 18:12

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 66 andere volgers