Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Smikkelen maar

De herfst nadert, de veldvruchten zijn aan het rijpen. Vooral de Braam is in trek. Je ziet overal mensen met emmertjes langs de paden lopen. Op zoek naar die Braam. Maar ze zijn niet de enige speurders. In de natuur trekt de zoetige geur allerlei liefhebbers aan. Op rijpe bramen kun je dan ook allerlei bezoekers aantreffen.

Zoals de Schorsvlieg, die zijn eieren in mesthopen legt,

Schorsvlieg

Schorsvlieg

allerlei vleesvliegen, zoals hieronder de Grauwe vleesvlieg en de Groene vleesvlieg

vliegen op Braam

vliegen op Braam

hieronder een Groene vleesvlieg, maar het kan ook een Groene keizervlieg zijn, ik kan ze niet zo goed onderscheiden. De ene zet z’n eieren af in wonden van levende dieren en de andere in mest of kadavers.

Groene vleesvlieg

Groene vleesvlieg

De Grauwe vleesvlieg hieronder nog even in vol formaat. Het vrouwtje is levendbarend, de maden kunnen direct beginnen met het eten van aas of in open wonden.

Grauwe vleesvlieg

Grauwe vleesvlieg

Hieronder nog een oudere foto van de ogen van een Groene vleesvlieg of …… keizersvlieg.

Groene vleesvlieg

Groene vleesvlieg

Ze lieten me allemaal mooi m’n gang gaan, behalve onderstaande Wesp, die rook dat ik net een pepermuntje had genuttigd en maar even in m’n mond wilde kijken.

Wesp

Wesp

Mooi niet dus, maar het werd wel het einde van een fotosessie met liefhebbers van bramen. Ik hou niet zo van bramen uit de wilde natuur. Ach ……., alles heeft zo z’n reden.

2 Reacties

  1. Prachtige macro’s weer, Geert. Het oudje steelt toch wel de show vandaag.
    Ik kan me herinneren dat we vroeger thuis eens een middagje bramen hebben geplukt in de biurt van B’zwaag. Toen ze ‘s avonds in een grote schaal op tafel werden gezet, kropen er tientallen ruspjes tevoorschijn … Sindsdien ben ik ook niet meer zo’n bramenliefhebber … :-)

    14 september 2013 om 17:13

  2. Wow, bijzonder!

    15 september 2013 om 20:08

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 69 andere volgers