Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Ontmoetingen

‘k Ben vanmorgen maar eens weer naar de pingo in het Wijnjeterperschar gelopen. Zo ‘s morgens vroeg wil er nog wel eens een Ree rondlopen. Maar dat viel tegen, het was er enorm rustig, er vlogen zelfs nog geen libellen. Wat ik verwachtte was  er niet, wel een Visdiefje, die rondjes vloog boven het ven. Ik heb er ooit wel eens een visje zien zwemmen dat wel, maar een goed maal voor Visdief, dat lijkt we wat overdreven. Na korte tijd staakte de vogel de zoektocht dan ook.

Visdief

Visdief

Wie er ook waren, niet geheel onverwacht, waren de Heideblauwtjes, redelijk veel (blauwe) mannetjes

Heideblauwtje (m)

Heideblauwtje (m)

en een aantal (bruine) vrouwtjes.

Heideblauwtje (v)

Heideblauwtje (v)

Het gras bij de poel is niet gemaaid en daardoor erg lang, dus het is passen en meten om zo’n vlindertje toch nog een beetje redelijk op de foto te kunnen zetten.

Heideblauwtje (v)

Heideblauwtje (v)

Toen was het wel over met de ontdekkingen en ben ik terug gelopen naar de Nije Heawei. Daar kwam net Jan K. aanrijden, de tweede niet verwachtte ontmoeting. Na een half uurtje waren we weer op de hoogte van elkaars nieuws uit de natuur en verdere “omballingen”. Voor mij volgde de thuisreis.

Toen volgde de derde onverwachte ontmoeting. De Reeën waren zeker al lang klaar bij het ven en liepen nu tussen het bos van It Skar en het Koningsdiep. Twee stuks, een Reegeit

Reegeit

Reegeit

en een Reebok, beiden met de rode zomerjas aan.

Reebok

Reebok

Toen er twee kano’s met olijke zangers door het Koningsdiep peddelden gingen ze er high-speed vandoor, richting het bos. Ik heb ze niet meer terug gezien. Al met al toch weer drie onverwachte ontmoetingen.

3 Reacties

  1. Vooral de vlinderfoto’s zijn heel mooi, Geert

    25 juli 2013 om 18:23

  2. Dat visdiefje was daar inderdaad wel een bijzondere ontmoeting. En dat geldt ook voor de reeën, ik heb al een tijd geen ree meer gezien, maar dit tweetal staat er weer mooi op.
    Bij de Kapellepolle dienden zich geen verrassingen aan. De poel stond inderdaad bijna droog, en op fotogebied bleef het beperkt tot een paar pantserjuffers en wat bonte zandoogjes.
    Het was gezellig je weer even te treffen.

    25 juli 2013 om 21:15

  3. Heel af en toe zie ik hier ook visdiefjes – vis in overvloed, op de een of andere manier vind ik ze hier niet passen. Ik weet ook niet waar ze gewoonlijk verblijven. (M’n reader ‘doet het weer’, ik kan weer blogs volgen èn reageren!)

    26 juli 2013 om 20:07

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 69 andere volgers