Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Zweven boven het riet

Van ver kon je al zien dat de roofvogel die boven het riet zweefde geen Buizerd was. Als een zweefvliegtuig gleed de vogel door de lucht. Toen ik dichterbij kwam werd het door de kleuren wel duidelijk, dit was een Bruine kiekendief (mannetje). Met de kop naar beneden voortdurend zoekend in het riet naar een “versnapering”.

Bruine kiekendief

Bruine kiekendief

Dat zweven kunnen ze heel lang volhouden, met slechts af en toe een vleugelslag. Vaak zweven ze maar enkele meters boven de grond.

Bruine kiekendief

Bruine kiekendief

Ik verbaas me er elke keer weer over hoe scherp de blik van deze roofvogels is.

Bruine kiekendief

Bruine kiekendief

Ze heten niet voor niets kiekendief, jonge (en kleinere) vogels zijn niet veilig als deze soort in de buurt is. Maar ook muizen en kikkers staan op het menu.

8 Reacties

  1. Een mooie waarneming die ik nog op mijn verlanglijstje heb staan. De laatste is echt een mooie voltreffer.

    6 april 2013 om 18:40

  2. Niet alleen die kiekendief heeft een scherpe blik. Aan deze mooie scherpe foto’s te zien kunnen jij en je camera aardig meekomen.
    Even nieuwsgierig … Waar heb je deze gekiekt? In de buurt van Earnewâld …?

    6 april 2013 om 19:57

    • Bij De Wielen, Ljouwert.

      7 april 2013 om 06:27

  3. Manjefieke kieken!

    6 april 2013 om 20:29

  4. vooral de laatste is een prachtige en scherpe foto

    6 april 2013 om 20:43

  5. mooi gekiekt. prachtige foto’s

    6 april 2013 om 22:23

  6. Prachtige serie. Haarscherp. Vooral met dat speurende oog zo duidelijk in beeld, vind ik erg goed.

    8 april 2013 om 20:43

  7. Mooie serie!! Zo duidelijk aan het speuren, het oog van foto drie springt eruit.

    9 april 2013 om 20:25

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 66 andere volgers