Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Haas op het menu

Het was Tweede Kerstdag, op veel plaatsen werd nog getafeld. Ik had m’n kerstdiner een dag eerder al genuttigd en kon dus op deze middag rustig een poosje het veld in. Daar ontdekte ik eentje die net klaar was met tafelen. Een Buizerd zat vergenoegd naar een dode Haas te kijken.

Buizerd met Haas

Buizerd met Haas

Of hij deze Haas zelf gevangen heeft of dat hij aan het aaseten was, dat weet je niet als je het niet zelf gezien hebt. In elk geval was deze Buizerd op dit moment zo vol dat hij het er verder even bij liet.

Buizerd met Haas

Buizerd met Haas

Je toet afvegen, dat is er voor een Buizerd niet bij, je kon goed zien waarmee hij bezig was geweest.

Buizerd met Haas

Buizerd met Haas

Als je dan veel gegeten hebt krijg je vanzelf krampen.

Buizerd met Haas

Buizerd met Haas

Zo …, dat brengt opluchting, ook al is het naast je eten. Een Buizerd en tafelmanieren ……, het gaat niet samen.

Buizerd met Haas

Buizerd met Haas

‘t Was mooi geweest zo, ik heb hem alleen gelaten. Zijn dag was weer goed, hij had Haas op het menu. Op Tweede Kerstdag nog wel.

11 reacties

  1. prachtige serie
    gr
    janV.

    29 december 2012 om 17:39

  2. Ik stel me zo voor dat niet alleen zijn dag goed was. De jouwe kon ook niet meer stuk na zo’n fraaie afsluiting van de Kerstdagen, lijkt me, :-)

    29 december 2012 om 17:53

  3. Ik vraag me af, had hij die haas zelf gevangen of ging het om een dier dat al dood was? Als ik die enorme hazen zie hier bij Leegkerk, dan lijkt het me haast stug dat een buizerd een haas aankan.

    29 december 2012 om 18:26

    • @groninganus:
      Ik weet het niet ‘k heb zelf niet gezien hoe hij aan de Haas is gekomen. Konijnen staan wel regelmatig op het menu, maar een Haas in goede conditie is slecht te vangen met die haakse bochten die ze slaan. Het kan een verzwakt dier zijn geweest of misschien was de Haas al wijlen toen de Buizerd hem vond. Maar een stevige Buizerd, en dit was een forse jongen, kan ook wel een Haas aan.

      29 december 2012 om 18:54

  4. Wij mochten vroeger niet van “De bak naar de kak”.
    Een prachtige serie, Geert.

    29 december 2012 om 18:37

  5. Potverdikke Geert wat kan jij een ander jaloers maken met je foto’s! Prachtig…

    29 december 2012 om 21:37

  6. Ik wens jou, je familie en je lezers een Veilig 2013.

    30 december 2012 om 12:00

  7. ank

    Inderdaad vraag ik me ook af of een buizerd haas kan vangen Aas wordt niet geschuwd, met name in magere tijden. Buizerds kunnen prooien tot 500gr vangen, alles wat zwaarder is, is waarschijnlijk dood of sterk verzwakt aangetroffen. : http://youtu.be/E2dXZBcvVMg

    30 december 2012 om 13:21

  8. Weer een sublieme serie, en een buitenkansje. Zal toch wel aas zijn lijkt me. En wéér een poepje vastgelegd .. knap hoor, oefening baart kunst.

    30 december 2012 om 13:37

  9. Hoi Geert,

    Dat zijn fijne opnames! Buitenkansje.

    Ik wens je een fijne jaarwisseling en een goed 2013!

    Gr.
    Robert

    31 december 2012 om 12:15

  10. Geert, een super moment en ook nog geweldig vast gelegd.

    31 december 2012 om 12:28

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 65 andere volgers